sanomanetti.fi
1999/14 |
Dennis
the Menace |
Helsingin
Sanomat, Yle ja MTV3 vääristelevät mielipidekyselyiden
tuloksia. Mikä on STT:n vastuu väärän tiedon levittämisessä? Sanomisen ja julkaisemisen vapautta vuodesta 1999 torstaina marraskuun 4. päivänä 1999 Presidenttimielipidekyselyt: jatkuva todellinen tilanne! |
Lukijalta: |
lukijoilta
raha
|
Suomen
kesän puolustus jatkuu: Jäin
oikein tosissani odottamaan, mikä Sasin todellinen motiivi oli.
Kotimaan matkailun edistämisidean mahouden voi varmistaa katsomalla
ikkunasta ulos. Juuri nyt alkavat viikonkin syyslomat ovat todellinen
pulma. Tähän vuodenaikaan ainoa järkevä lomailuidea on hypätä lentokoneeseen
ja matkustaa vähintään viisi tuntia suoraan etelään. Geotaloudellisista syistä johtuen meillä onkin käytettävissä yksi kollektiivinen palkitsemisjärjestelmä ylitse muiden. Sen nimi on kesä. .Se ei tunnetusti ole kovin pitkä eikä millään tavalla luotettava. On olemassa viime kesiä ja toissakesiä. Kesä auttaa niin duunaria kuin toimitusjohtajaakin jaksamaan eläkeikään saakka, jonka jälkeen osa muuttaakin aurinkoisimmille seuduille. Kesä ja sen muistot ovat suomalaisen elämänmuodon keskeisiä käyttövoimia. Kesällä pidettävät lomat grilleineen, saunoineen, uimisineen ja kaljoineen ovat syitä, joiden vuoksi kännykänkuoria jaksetaan prässätä myös marras-, joulu- ja tammikuussa. Sasin poikkeuksellisen typerä idea siirtää kesälomia pois kesästä merkitsee kansallisen menestysstrategiamme riskeeraamista. Merkittävä
osa kansantulosta tehdään koululaisten vanhempien voimin. Kesän riistäminen
heiltä olisi typerää. Taloussanomat
lauantaina 30. lokakuuta 1999
Kokoomusministerien
vauhti tasapainossa: Nettisanomat
torstaina elokuun 12. päivänä vuonna 1999
Kirjoita mielipiteesi suoraan lomakkeelle! |
Suomen kesän puolustus jatkuu: "Ei
kolmea vaan yksi lukukausi" "Yhteisen loman vietto on tärkeää sekä lapsille että vanhemmille. Se onnistuu parhaiten niin, että koulut päättyvät toukokuun alussa ja alkavat syyskuun alussa. Asia
ei ole kiinni työpäivien lukumäärästä, vaan opetusjärjestelyjen muuttamisesta. Talouden hyvinvointi on tärkeää, mutta lapsista ei saa tehdä markkinahyödykkeitä. Käydyssä keskustelussa Sasille on jo huomautettu, että "turismista vastaavalle ministerille olisi hyötyä myös siitä, että hän vastaisi auringon noususta ja laskusta sekä ilmastosta ja sääoloista täällä meillä pohjoisessa ja muualla Euroopassa". Jos
näin olisi, se antaisi enemmän painoarvoa hänen nyt tekemälleen ehdotukselle.
Sään ottaminen huomioon koulunpidossa ei ole uusi asia. Voimassa olevaa
lainsäädäntöä valmisteltaessa "sammakkoprofessori" oli ennustanut tulevan
sään oikein, ja niinpä ministeriössä kahvitunnilla pohdittiin, voisiko
laki kuulua: "Koulu alkaa elokuussa. Päivämäärästä päättää opetusministeriö
hankittuaan sammakkoprofessorin lausunnon." Tähän perustuen olen 25 vuoden ajan päättänyt kevätjuhlapuheeni: "Toivotan teille virkistävää kesää. Suosikoon sitä heinänteolle otollinen sää." Sasi perustelee ehdotustaan sillä, että suomalaiset koululaiset vanhempineen muodostaisivat matkailuelinkeinolle perusasiakkuuden tasaisesti ympäri vuoden. Elokuu on myös monen suomalaisen työssäkäyvän lomakuukausi. Yhteisen loman viettäminen vanhempien kanssa on tärkeää sekä vanhemmille että lapsille. Nämä tarpeet sovitetaan parhaiten yhteen siten, että koulut päättyvät toukokuun lopussa ja alkavat syyskuun alussa. Lukuvuoden aikana pidetään porrastetut syys- ja hiihtolomat sekä joululoma. Asia ei ole kiinni työpäivien lukumäärästä, vaan opetusjärjestelyjen muuttamisesta. Koulujen kilpailu oppilaista ja samalla resursseista on johtanut kestämättömään tilanteeseen. Oppimisen sijasta koulujen päätarkoitukseksi on noussut oppilaan viihtyminen koulussa. Valinnaisuuden nimissä tarjotaan mitä ihmeellisintä hömppää, ja erikoisin valinnaisaine saa suurimman huomion. Vähentämällä turhanpäiväistä valinnaisuutta saadaan aikaa yhteisten aineiden opiskelulle. Ajankäyttö on tehokkaampaa, koska hyppytunnit vähenevät. Lukioissa ja valitettavan monella peruskoulun yläasteella on käytössä jaksoluku. Lukuvuosi on jaettu neljään, viiteen tai kuuteen jaksoon, jonka lopussa on koeviikko. Järjestelmää perusteltiin aikoinaan pedagogiikalla, valinnaisuuden toteuttamisella, yliopistomaisuudella jne. Totuus on tällä hetkellä toisenlainen. Viiden viikon ajan turhan suuri osa oppilaista lepää edellisen koeviikon aiheuttamista rasituksista, ja opettaja etenee niiden kanssa, jotka pärjäisivät missä järjestelmässä tahansa. Sitten tulee koeviikko. Oppilaat ryhtyvät tuskaisina lukemaan koetta varten, ja opettaja laatii jokaisesta opettamastaan kurssista kokeen. Yksi lukukausi toisi enemmän aikaa opiskeluun Oppilaat käyvät aamulla kokeessa ja moni lähtee lopuksi päivää lukemaan seuraavan päivän kokeeseen. Opettaja valvoo kokeen ja pitää harventuneelle joukolle iltapäivän koulua. Illan ja seuraavan yön aikana hän korjaa kokeet, että oppilaat tietävät ilmoittautua uusintakokeisiin. Kun koeviikko on ohi, alkaa kaikki alusta edellyttäen, että oppilaat muistavat mihin ovat ilmoittautuneet ja ryhmässä on tilaa. Koejaksoihin menee vuosittain 6-7 viikkoa eli lähes 20 prosenttia työajasta. Siirtyminen takaisin yhteen jaksoon on erinomainen kilpailuvaltti koululle. Se tuo yhden lukujärjestyksen, tasaa kokeet, tarjoaa kiireettömän työrauhan ja hyvän opetuksen. Vaikka koulu alkaisi syyskuun alussa, niin yhden lukukauden koulussa käytettäisiin enemmän aikaa opiskeluun kuin jaksojärjestelmää käyttävässä koulussa. Oppilaat oppisivat pitkäjännitteiseen työhön ja opettajan työhuiput tasaantuisivat ympäri vuoden. Mitä sitten kesällä tehtäisiin? Vietettäisiin loma yhdessä vanhempien kanssa silloin, kun heidän työnantajilleen sopii, toivuttaisiin menneestä ja kerättäisiin voimia tulevaan. Tutustuttaisiin työelämään, ei kouluaikana vaan kesällä. Palveltaisiin turisteja ja tehtäisiin rutiinitöitä oikeissa työpaikoissa ja hoidettaisiin ympäristöä. Palkantoivossa tai aatteesta. Mitä olisi kasvien kerääminen? Opettaja taas vietettyään lomansa ja palauduttuaan työkuntoon pitäisi työaikanaan ja työnantajan kustannuksella huolta siitä, että alan viimeisin tieto on hallussa eikä työssä uupuminen uhkaa. Käytännön aineiden opettajat tekisivät työpaikoilla töitä ja kielenopettajat kävisivät keskustelemassa äidinkielenään meille vierasta kieltä puhuvien kanssa. Jos opettajien kokonaistyöajasta onnistuttaisiin sopimaan myös perusopetuksen ja lukion osalta, ei edellä kuvattu yksi lukukausi syyskuun alusta toukokuun loppuun olisi myöskään työmarkkinakysymys. Ehdotukseni yhdestä lukukaudesta on vapaasti työryhmän käytettävissä. " PEKKA
KOSKINEN Lue myös: Nettisanomat
torstaina elokuun 12. päivänä vuonna 1999 |
Finlandia
Jutut ja artikkelit kirjroitti ja kuvat kuvasi Pertti Manninen syksyllä 1999 Laukaassa ja Jyväskylässä. |
Sivut
valmisti Pertti Manninen 4.11.1999 copyright sanomanetti.fi 99/14 |
||
sivun
alkuun! |
otsikko
ja navigointi 01.01.2001 |