sanomanetti.fi
2000/69 |
1
"Valokuva ei ole dokumentti eli totuus" Hans Paul (kuvat Pertti Manninen) |
"Valokuva
ei ole dokumentti eli totuus" "Hannu Hautalan digitaalisesti käsitellyt tai työstetyt luontokuvat ovat saaneet aikaan tarpeellisen keskustelun valokuvan uskottavuudesta. Haluaisin osaltani laajentaa keskustelua yleisemmälle tasolle. Perusväittämäni on, ettei valokuva ole, eikä ole koskaan ollut, sen uskottavampi kuin kirjoitettu tai lausuttu sana.
Sekä verbaalisen että visuaalisen viestin uskottavuus on aina ollut sanan lausujasta, kirjoittajasta tai kuvaajasta riippuvainen. Viestin merkitys vastanottajalle on ja on aina ollut suhteessa hänen kykyynsä kriittisesti tarkastella tätä informaatiota. |
1980 luvulla kuvan digitalisoituminen koettiin uhkana kuvajournalismin uskottavuudelle. Me lehtikuvaajat olimme kovasti huolissamme, mitä valokuvalle tulisi tapahtumaan totuuden välittäjänä? Pelko oli silloin aiheellinen; suuret lehdet maailmalla jäivät kiinni "digitaalifuskusta". Oli siirretty pyramideja lähemmäksi toisiaan, oli laitettu digitaalinen kyynel Dianan poskelle. Matti Nykänen liiteli Calgaryn kaupungin yläpuolella ja Kalliovuoria oli siirretty sata kilometria lähemmäs kaupunkia. Useimmiten lehtien päätoimittajat joutuivat pyytämään anteeksi lukijoiltaan. Lehtikuvaajat elivät siihen aikaan, ja monet elävät vieläkin, siinä uskossa, että ovat Jumalan armosta totuuden välittäjiä. |
Harvassa oli siihen aikaan se lukija joka uskalsi kyseenalaistaa kuvaa todisteena. Samoihin aikoihin kuin Berliinin muuri murtui, olin pitämässä yleisöesitelmää. Kerroin kuvaesimerkein mitä digitaalinen kuvankäsittely mahdollistaa. Vanhempi
mies nousi spontaanisti ylös ja löi kätensä yhteen:
Valokuva oli siihen aikaan sama kuin totuus! "Valokuva
ei ole dokumentti eli totuus" |
2
"Valokuva ei ole dokumentti eli totuus" Hans Paul (kuvat Pertti Manninen) |
"Valokuva
ei ole dokumentti eli totuus" "Digitaalisin keinoin tuotetut musiikkivideot ja kaiken maailman terminaattorifilmit, joissa sankari kasvaa esiin seinästä ja muuttuu hirviöksi, ovat käsittäkseni, osaltaan onneksi, muuttaneet käsitystä myöskin valokuvasta. BBC:n digitaalisesti tuotettu "dokumentti" dinosauruksista miljoonien vuosien takaa, on jo itse asiassa dokumentti ilman lainausmerkkejä. Tämä on vasta alkua kuvamaailman digitaaliselle mullistukselle. Tulevaisuudessa digitaaliset näyttelijät saattavat suoriutua roolistaan paremmin kuin alkuperäiset.
|
Maailma on muuttumassa. Edessämme on valtavia kuvallisia haasteita, joiden kanssa meidän ja lapsiemme tulisi pärjätä tulevaisuudessa. Sokea usko valokuvaan tulisi romuttaa. Tämän päivän kuvakuluttajan suuri haaste on analysoida ja tarkastella kuvaa aivan uudella tavalla.
|
Tärkeintä ei ole se, että valuvin silmin yritämme löytää digitaalisen manipuloinnin merkkejä. Mielestäni tärkeintä on asettaa kuvalle oikeat kysymykset. Tämä korostuu edelleen, koska manipuloinnin merkkejä saattaa olla mahdoton havaita. Ainoastaan syvällisen, kuvan kanssa käytävän dialogin avulla voimme luoda totuudenmukaisen kertomuksen, joka on laajempi ja syvällisempi kuin pelkkä todellisuudenmukainen valokuva." "Valokuva
ei ole dokumentti eli totuus" |
3
"Valokuva ei ole dokumentti eli totuus" Hans Paul (kuvat Pertti Manninen) |
"Valokuva
ei ole dokumentti eli totuus" "Kaksi sanaa
ovatkin tulleet minulle erittäin tärkeiksi: Erityisesti olen
miettinyt näiden kahden sanan eroa. Meidän tulisi keskittyä tuottamaan totuudenmukaisia kuvia. Keskustelussa on
usein käytetty sanoja
|
Itselleni valokuva
on vuosien varrella tullut yhä lähemmäksi kirjoitettua
sanaa. Valokuva on parhaassa
tapauksessa minun totuuteni, Jotta valokuvillani olisi merkitystä, lukijan täytyy muistaa, ettei minun totuuteni välttämättä ole hänen totuutensa! |
Kuvan manipulointi tarkoittaa minulle epäeettistä tai lainvastaista kuvankäsittelyä. Digitaalinen kuvankäsittely sitä vastoin on minulle kuvajournalististisia haasteita ja mahdollisuuksia. Kuvan digitaalisuus tarkoittaa, että minulla on hallussani koko kuvapinnan miljoonat pikselit. Näiden pixelien työstäminen on kuin sanojen ja painotusten valinta ja korjailu verbaalisessa kielessä. Näiden miljoonien pixeleiden muuntelu eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävällä tavalla antaa huikeita mahdollisuuksia tulevaisuuden visuaaliselle viestinnälle." "Valokuva
ei ole dokumentti eli totuus" |
4
"Valokuva ei ole dokumentti eli totuus" Hans Paul (kuvat Pertti Manninen) |
"Valokuva
ei ole dokumentti eli totuus" "Takaisin
Hannu Hautalan luontokuviin: Kun Hautala valottaa kaksi peräkkäistä
ruutua eri tavalla ja yhdistää ne digitaalisin keinoin, hän
vain tekee sen mihin filmi ei pysty, johtuen sen toistokyvyn rajoittuneisuudesta. |
Ihmissilmällä tätä rajoitusta ei ole. |
Hautala käyttää tekniikkaa avukseen näyttämään miltä Kitkajoki näyttää hänen silmissään. Hän ei tyydy siihen miten teknisesti rajoittunut filmi suostuu sen näyttämään. Hans
Paul |
"Valokuva ei ole dokumentti eli totuus" Hans Paul (kuvat Pertti Manninen) |
Jutut ja artikkelit kirjoitti ja kuvat kuvasi Pertti Manninen Laukaassa, Jyväskylässä ja Helsingissä. sanomanetti.fi
|
Kuva: Pertti Manninen |
Jalkapotilaana jouten ollen minulla oli aikaa tutustua luontokuvan totuutta, aitoutta ja rehellisyyttä koskeviin mielipiteisiin , jotka Helsingin Sanomat julkaisi syksyllä 2000. Olen tähän yrittänyt poimia niistä asian ja unohtaa erilaiset henkilökohtaisuuksiin menevät historiat ja intohimot. Pertti Manninen, sanomanetti.fi 23.11.2000 |
Kuvat kuvakertomuksesta "Reilu peli". Kuvannut Pertti Manninen Laukaassa koko Suomen koululaisten kilpailuissa syyskuussa 1999. varjot: unet todellisessa maailmassa? |
Sanomisen
ja julkaisemisen vapautta vuodesta 1999. Joka torstai.
|
sanomanetti.fi
haku aiemmista
|
totuus? |
väärennös
vai erilainen kuva? 23.11.2000 |
viikon
kuva: "OTUS" 23.11.2000 |
||||||
luontokuvan
totuus |
"Kysymyshän
on luonto- |
haku - sanomanetti.fi - haku - haku - sanomanetti.fi - haku - haku -sanomanetti.fi - haku |
TOIMITUS
päätoimittaja vauhdissa! Kuva: Mika Hänninen |
Sivut
valmisti Pertti Manninen 29.11.2000, 13.12.2000 copyright sanomanetti.fi
2000/69 |
||
otsikko
ja navigointi 21.12.2000 kavennus 17.03.2001, logon siirto 22.04.2002, tekstin pienennys 01.05.02. |
haku - sanomanetti.fi - haku - haku - sanomanetti.fi - haku - haku -sanomanetti.fi - haku |