|
Sanomanetti tiistaina 17.
toukokuuta 2005.
Väärää tietoa työttömyydestä. Anne Brunila.
Työttömyyden hoitoon mallia Tanskasta. Helsingin Sanomat maanantaina
9. elokuuta 2004. Anne Brunila Show I & II & III.
|
Sanomanetti. Tiistaina 10.08.2004.
Anne Brunila Show. |
Anne
Brunila Show. Työttömyyden hoitoon
mallia Tanskasta. VM:n ylijohtaja vaatii "isoa palkkamalttia" syksyn
tuloneuvotteluihin.
Brunila perää palkkamalttia ja työttömille parempaa työvoimakoulutusta.
Työttömien koulutukseen kannattaisi hakea mallia Tanskasta.
Holmin ja Vihriälän mallia VM:n ylijohtaja pitää ongelmallisena. Helsingin
Sanomat maanantaina 9. elokuuta 2004.
Show tästä jutusta! |
Sanomanetti.
Tiistaina 10.08.2004. Pääkirjoitus.
Sanomanetti. Tiistaina 10.08.2004.
Pääkirjoitus.
|
Matti Nykänen
ja Anne Brunila. Showta pyörittävät
kumpikin, toinen toki kuukausipalkalla. Tosiasioiden tunnustamisessa
ja rehellisessä puheessa Matti vie kyllä voiton. Vertaa kahta showta
keskenään: Matti Nykänen Show ja Anne Brunila Show. Pertti Manninen,
Sanomanetti tiistaina 10.08.2004. Pääkirjoitus.
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/10/mattinykanen.htm |
Sanomanetti.
Tiistaina 10.08.2004.
Helsingin Sanomat.
Maanantaina 9. elokuuta 2004.
Brunila: Työttömyyden hoitoon mallia Tanskasta. & Brunila
perää palkkamalttia ja työttömille parempaa työvoimakoulutusta |
Helsingin
Sanomat maanantaina 9. elokuuta 2004.
(Pääuutissivulla keskellä, 5/7 palstaa, josta kuva 2 palstaa.)
"Brunila: Työttömyyden
hoitoon mallia Tanskasta.
VM:n ylijohtaja vaatii "isoa palkkamalttia"
syksyn tuloneuvotteluihin.
Hanna Miettinen Helsingin Sanomat
Valtiovarainministeriön ylijohtaja Anne Brunila uskoo,
että Suomen työllisyyteen saataisiin vauhtia, jos työvoimakoulutusta
rukattaisiin Tanskan esimerkkiä seuraten. Tanskassa työllisyys parani,
kun työvoimakoulutuksen ja työttömyysturvan välinen kytkös poistettiin.
Työttömyysturvaa ei voinut enää uudistaa vain menemällä koulutukseen.
Sen sijaan työvoimakoulutusta alettiin toden teolla suunnitella työnantajien
tarpeiden mukaan.
Tanskan-malliin kuului myös irtisanomiskynnyksen madaltaminen, mutta
siihen Brunilan mukaan ei ole tarvetta Suomessa.
Keskeistä työllisyyden kannalta on myös syksyn tuloneuvottelujen tulos.
Brunila perää neuvottelijoilta "isoa palkkamalttia".
Holmin ja Vihriälän pienipalkkaisen työn tukimallia Brunila pitää
ongelmallisena.
Kotitalousvähennyksen laajentaminen sen sijaan on hänen
mielestään harkinnanvarainen keino.
Kuvateksti: Anne Brunila pitää
Holmin ja Vihriälän mallia monin tavoin ongelmallisena.
KOTIMAA A7
Helsingin Sanomat maanantaina
9. elokuuta 2004. (Kotimaa sivulla A7 ylhäällä 7/8 palstaa,
josta kuva 3 palstaa.)
Brunila perää palkkamalttia ja työttömille parempaa työvoimakoulutusta
Työttömien koulutukseen kannattaisi hakea
mallia Tanskasta.
Holmin ja Vihriälän mallia VM:n ylijohtaja pitää ongelmallisena.
Hanna Miettinen Helsingin Sanomat
Valtiovarainministeriön ylijohtaja Anne Brunila suosittelee
työttömyyden peittoamiseksi erittäin maltillista tuloratkaisua.
lisää veronalennuksia ja parempaa työvoimakoulutusta.
Keskusta on ajanut ponnekkaasti pienipalkkaisten alojen tueksi niin
sanottua Holmin ja Vihriälän mallia, jossa työllisyyttä parannettaisiin
pienipalkkaisten työnantajamaksuja alentamalla.
"Voidaan kysyä, kuinka paljon työpaikkoja olisi hävinnyt ilman
veronkevennyksiä"
Brunilan mukaan se olisi ongelmallista monesta syystä.
Palkkaerot ovat Suomessa niin pienet, että tukimuoto pitäisi toimiakseen
ulottaa hyvin laajaan joukkoon. Siksi se tulisi liian
kalliiksi.
"Se voisi myös kannustaa työnantajia ja yrityksiä
pilkkomaan töitä osa-aikaisiin ja lyhyempiin töihin, jolloin palkka
olisi matalampi. Työnantaja voisi ottaa edun ilman,
että työpaikkojen määrä tai toimeentulo paranevat", Brunila sanoo.
"Eihän kukaan halua sellaista mallia, että ihmiset kävisivät
töissä ja saisivat niin vähän palkkaa, että sillä ei elä."
Kotitaloustyön verovähennys sen sijaan on Brunilan mukaan ollut yksi
parhaiten työllistävistä tukimuodoista. Sen laajentamista hän pitää
harkinnan arvoisena.
Työpaikat ovat nykyisen hallituksen aikana vähentyneet erityisesti
teollisuudessa, mikä on antanut arvostelijoille tilaisuuden kyseenalaistaa
veronalennusten jatkamisen mielekkyyden.
"Voidaan kysyä, kuinka paljon työpaikkoja olisi hävinnyt
ilman näitä veronkevennyksiä. Kotimarkkinoilla ja palvelualoilla on
syntynyt uusia työpaikkoja. Olen vakuuttunut siitä,
että veronkevennyksillä on ollut siihen merkittävä vaikutus", Brunila
sanoo.
Syksyn tuloratkaisuissa tarvitaan Brunilan
mukaan "isoa palkkamalttia", jotta yritysten työllistämismahdollisuudet
olisivat paremmat. Vastalahjaksi palkansaajien ostovoimaa voidaan
parantaa tuloveroalennuksilla, kuten valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
(sd) on linjannut.
Brunila myöntää, että pelkillä veronalennuksilla
ei työttömyysongelmaa saada hoidettua - "ei todellakaan!"
Hän olisi valmis remontoimaan työvoimakoulutuksen
uuteen uskoon. Mallia voisi ottaa Tanskasta, missä on yksi Euroopan
alhaisimmista työttömyysasteista.
Maan työllisyys parani nopeasti, kun poistettiin työvoimakoulutuksen
ja työttömyysturvan välinen kytkös, joka Suomen järjestelmään kuuluu.
Ennen koulutukseen mentiin vain työttömyysturvan uudistamisen takia.
Nyt se vastaa paremmin työelämän tarpeita ja auttaa myös työllistymään.
"Tanskassa koulutetaan työllistymistä varten, eikä sitä varten, että
ihminen pyörii työttömyysturvajärjestelmässä", Brunila selventää.
Tähän olisi hänen mielestään pyrittävä myös
Suomessa. Työvoimakoulutusta pitäisi suunnitella
tiiviimmin elinkeinoelämän kanssa yhteistyössä ja TE-keskusten kanssa
kunkin alueen tarpeita ajatellen.
Tanskassa työntekijät vaihtavat työpaikkaa vilkkaimmin Euroopassa.
Irtisanomissuoja on alhaalla - mutta niin on myös yritysten työllistämiskynnys.
Suomessa irtisanomissuojan alentamiseen ei Brunilan
mielestä ole tarvetta. Koulutuksen ja työttömyysturvan
välisen kytköksen poistaminen olisi keskeisintä.
"Tanskassa koulutetaan työllistymistä varten eikä sitä varten,
että ihminen pyörii järjestelmässä"
Brunila siirtyi kesällä johtamaan Suomi maailmantaloudessa
-ohjausryhmää eli niin sanottua globalisaatiotyöryhmää, kun tehtävässä
toiminut Olli Rehn (kesk) valittiin Suomen EU-komissaariksi.
Ryhmän kesäkuussa julkistetussa väliraportissa esitettiin tuloveroalennuksia
kautta linjan, ja lisäksi ylintä marginaaliveroastetta suositeltiin
laskettavaksi korkeintaan 50:een.
"Osaamista syntyy liian vähän, jos verotus on kireä"
Esitys herätti arvostelua erityisesti Sdp:n piirissä. Epäiltiin
jopa, että ryhmän tavoitteena on ajaa läpi jotakin laajempaa julkisten
menojen leikkausohjelmaa.
"Emme me leikkauslistoilla mitään kilpailukykyä saa. Sellaisista ei
ole keskusteltu kertaakaan", Brunila ojentaa epäilijöitä.
Hyvätuloisten veronalennukset ovat hänen mielestään
perusteltuja siksi, että hyvää koulutusta ei jätettäisi
hankkimatta ainakaan kovan verotuksen takia.
"Emme voi ajatella, että olisimme korkean elintason
maa ilman, että teemme hyvän palkkatason töitä. Osaamista syntyy liian
vähän, jos verotus on kireä", Brunila sanoo.
Globalisaatiotyöryhmän tavoitteena on kouluttaa suomalaisten
osaamista ja edistää kilpailua.
Ulkomaisten ja suomalaisten yritysten investointeja halutaan Suomeen
lisää, samoin hyvin koulutettua ulkomaista työvoimaa.
"Jos emme osaa nyt käyttää tätä etsikkoaikaa hyväksemme,
näköpiirissä on hidas talouden kasvu. Sillä emme tätä hyvinvointivaltiota
rahoita", Brunila varoittaa.
Kuvateksti: Työvoimakoulutuksen ja työttömyysturvan kytköksen poistaminen
parantaisi työllisyyttä, arvioi VM:n ylijohtaja Anne Brunila.
VIIKON AVAAJA Säästöjen vaatija
Valtiovarainministeriön ylijohtaja, kauppatieteen tohtori
Anne Brunila, 46, tunnetaan tiukkana julkisten menojen säästöjen vaatijana.
"Väestö ikääntyy", lienee yleisimpiä Brunilan suusta kuuluja lauseita.
Hänen mukaansa kuntien palveluita on tehostettava.
Niitä ei pystytä rahoittamaan, eikä osaavaa työvoimaakaan riitä, kun
suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle.
Brunilaa kuvaillaan määrätietoiseksi luonteeksi, joka sai VM:n virkamiehiin
vauhtia tultuaan taloon pari vuotta sitten. Sitä ennen hän toimi Suomen
pankissa eri tehtävissä vuodesta 1992 lukuun ottamatta kahta vuotta,
jotka hän oli EU-komission talous- ja rahoitusasioiden pääosaston
neuvonantajana.
Välittömän virkanaisen sanotaan nousseen komission vuosinaan yhdeksi
Euroopan talousfoorumien tunnetuimmaksi suomalaiseksi.
Brunila on naimisissa Jyväskylän entisen kaupunginjohtajan Pekka Kettusen
(sd) kanssa. Hänellä on aikuinen kehitysvammainen poika. Buddhalaisuudesta
arvojaan ammentava Brunila nimeää suurimmaksi esikuvakseen Tiibetin
hengellisen johtajan Dalai Laman.
Hanna Miettinen"
Helsingin Sanomat maanantaina 9. elokuuta 2004. (Kotimaa sivulla
A7 ylhäällä 7/8 palstaa, josta kuva 3 palstaa.)
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/10/annebrunila.htm |
Sanomanetti. Tiistaina 10.08.2004. Saunan sytykkeistä:
Helsingin Sanomat. Mielipide.
Pe 04.04.2003.
"Tarvitsemme lisää työssäkäyviä - emme lisää köyhiä."
Sailaksen ehdotukset pulmallisia köyhille.
|
Saunan
sytykkeistä:
Helsingin Sanomat. Mielipide. Pe 04.04.2003.
"Tarvitsemme lisää työssäkäyviä - emme lisää köyhiä."
Sailaksen ehdotukset pulmallisia köyhille.
Valtiosihteeri Raimo Sailaksen johtaman työllisyystyöryhmän
loppuraportti on jatkoa 1990-luvulla harjoitetulle sosiaalipolitiikalle.
Tuolloin keskustelussa nousi vallalle käsitys, jonka mukaan sosiaaliturva
ei enää torju köyhyyttä ja syrjäytymistä, vaan synnyttää hyvinvointitappioita
aiheuttavia köyhyysloukkuja.
Työttömyyden taustalla nähtiin liian
antelias sosiaaliturva: työttömät eivät hakeneet töitä, koska oli
kannattavampaa jäädä sosiaaliturvan varaan.
Ajattelutapa edustaa ennen muuta Yhdysvalloista tuttua liberaalista
traditiota, jossa hyvä sosiaaliturva tulkitaan jopa epäonnistumisen
kannusteeksi.
Pohjoismaissa työttömyyden
syitä on aikaisemmin etsitty työvoiman kysynnästä. Sen mukaan kaikki
ovat periaatteessa halukkaita töihin, mutta taloudelliset suhdanteet
eivät aina takaa, että kaikkien työpanosta tarvittaisiin. Kaikki kynnelle
kykenevät käyvät työssä ja sosiaaliturva on vain niitä epäonnisia
varten, joilla ei ole mahdollisuuksia osallistua työmarkkinoille.
Valtiosihteeri Sailaksen työllisyystyöryhmän raportti toistaa vastikkeellisuuden
ja kannustamisen teesejä.
Työhön yritetään kannustaa heikentämällä
työttömien sosiaaliturvaa ja keventämällä työssäkäyvien - myös hyvätuloisten
- verotusta. Kyseessä on toisin sanoen tulonsiirto työttömiltä työllisille.
Tässä yhteydessä on syytä muistaa, että perusturvan varassa elävien
köyhyys on kasvanut koko 1990-luvun ajan. Jos työryhmän ehdotukset
eivät johdakaan toivottuihin tuloksiin, köyhyysongelmat vain syvenevät.
Aikaisempaa selvemmin köyhiä ovat juuri vähimmäisturvan
varassa elävät pitkäaikais- ja toistuvaistyöttömät, joiden kohtaloa
työllisyystyöryhmän raportti ennen muuta käsittelee.
Raportin oletuksena on, että jatkamalla 1990-luvulla toteutettuja
sosiaaliturvan heikennyksiä ja lisäämällä sosiaaliturvan vastikkeellisuutta
kannustetaan työttömiä hakeutumaan työhön. Niin ikään ehdotus opiskelijoiden
sosiaaliturvan poistamisen ja lainarahoitukseen pohjautuvan opintojen
rahoittamisen odotetaan lyhentävän opiskeluaikoja ja nopeuttavan heidän
siirtymistään työelämään.
Tutkimusnäyttö työn tarjontaan lisäävien toimenpiteiden, kuten ns.
aktiivisen työvoimapolitiikan ja työn kannustavuutta lisäävien leikkausten
merkityksestä työllistymiseen on ristiriitaista.
Useat tutkimukset osoittavat, ettei sosiaaliturva ole välttämättä
työllistymisen esteenä. Varmaa on se, että sosiaaliturvan leikkaukset
lisäävät köyhyyttä.
Työllistyminen vaatii aina myös työpaikkoja, ei pelkästään
kannustavaa sosiaaliturvaa. Voidaan myös ajatella, että opiskelijoiden
sosiaaliturvan korvaaminen lainaperusteisella rahoituksella ei välttämättä
lyhennä vaan voi myös pidentää opiskeluaikoja. Sosiaaliturvan poistaminen
lisäisi opiskeluaikaista työssäkäyntiä.
Jos työryhmä uskoo sosiaaliturvan kannustimien olevan yhteydessä työllistymiseen,
miksi sitten kannustimiin liittyvät ehdotukset ovat pääosin negatiivisia
ja sosiaaliturvan tasoa heikentäviä.
Sosiaaliturvasta on mahdollista saada aikaisempaa kannustavampi myös
tavalla, joka ei heikennä sen varassa elävien tulotasoa.
Kelan ja Stakesin yhteisessä tilasto- ja tutkimushankkeessa on selvitetty
toimeentulotuen, asumistuen ja työmarkkinatuen päällekkäisyyttä.
Hankkeen taustalla on havainto, siitä, että työmarkkinatuen
ja toimeentulotuen saajien määrä on vähentynyt hitaasti. Tukien päällekkäisyys
synnyttää tilanteita, joissa pienituloisten kotitalouksien on vaikea
parantaa taloudellista asemaansa. Pahimmillaan kolmen yhtäaikaisen
etuuden tarveharkinta aiheuttaa sen, että köyhien asema on äärimmäisen
vartioitu. Edes työhön siirtyminen ei välttämättä paranna kotitalouden
taloudellista asemaa.
Marrasluussa 2000 toimeentulotukea sai 113 304 kotitaloutta. Niistä
44 prosenttia sai lisäksi työttömyysturvaa ja 49 prosenttia asumistukea.
Kaikkia kolmea etuutta eli toimeentulotukea, työttömyysturvaa ja asumistukea
sai samanaikaisesti 35 % (*) toimeentulotukitalouksista.
Samanaikaisesti köyhyys- ja kannustinloukussa olevien henkilöiden
määrä on arviolta 55 000.
Työhön siirryttäessä tukijärjestelmän kankeus johtaa
siihen, että tukia maksetaan työttömyysaikaisella tasolla päällekkäin
palkan kanssa. Tämä voi johtaa tukien palautusvaatimuksiin, joiden
seurauksena äärimmäisen niukoilla käteisvaroilla elävien ihmisten
talous menee sekaisin.
Stakesin haastattelemat sosiaalityöntekijät ja toimeentuloasiakkaat
pitävät päällekkäisen tarveharkinnan byrokraattisia vaatimuksia huomattavina
työssäkäynnin esteinä.
Joissakin tapauksissa erilaisten selvitysten vaatiminen on johtanut
jopa työssäkäynnin lopettamiseen.
Kysymys ei ole ainoastaan etuuksien tasosta,
vaan myös siitä, millaiset hallinnolliset säädökset ja käytännöt ohjaavat
tarveharkintaa.
Olennaisia tekijöitä ovat tukien hakemusmenettelyt, hakemusten käsittelyajat,
tukien maksupäivät, palautus- ja perintäkäytännöt sekä se, millaiset
tulonlisäykset pakottavat uusien päätösten hakemiseen.
Nämä tekijät vaikuttavat siihen, tuntuuko esimerkiksi työhön meno
etuuksien tai maksujen tasossa välittömästi vai vasta kuukauden tai
vuoden kuluttua.
Työttömien asemaa ja työteon kannustimia
voitaisiin kehittää yhtä aikaa parantamalla sosiaaliturvan ja ansiotulojen
yhteensovitusta vielä perusteellisemmin kuin työllisyystyöryhmä ehdottaa.
Tällöin ehdotusten kokeilemisella ei epäonnistumisen myötä vaaranneta
kaikkein köyhimpien asemaa.
Tarvitsemme lisää työssäkäyviä
- emme lisää köyhiä.
Heikki Hiilamo erikoistutkija,
Jouko Karjalainen tutkija, Antti Parpo
tutkija Stakes.
Saunan sytykkeistä! pm 20040804. (*)
%-merkki lisätty 17.05.2005 PM.
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/10/annebrunila.htm (brunila-jutun
vieressä) |
Sanomanetti.
Torstaina 12.08.2004.
Pääkirjoitus. Löperön Sanomat.
|
Sanomanetti. Torstaina
12.08.2004. Pääkirjoitus.
Löperön Sanomat. Valtiovarainministeriön ylijohtaja
Anne Brunilan työttömyyttä käsittelevän kirjoituksen
otsikoiden pääväite ja saman tien koko kirjoitus osoittautui lörinäksi.
Työministeriön kansliapäällikkö Markku Wallin joutui
antamaan siitä tiedotteen jo julkaisupäivänä ja oikomaan syntyneitä
väärinkäsityksiä.
Kirjoituksen julkaissut Helsingin Sanomat korjasi
asian seuraavana päivänä saavuttaen ilmeisesti korjausten Suomen ennätyksen
korjauksen huomattavuudessa ottaen huomioon asian tärkeyden ja kuinka
se koskettaa kipeästi satoja tuhansia suomalaisia suoraan ja miljoonia,
joille oikea tieto olisi tarpeellista muodostaessaan käsitystä suomalaisesta
todellisuudesta.
Pertti Manninen, Sanomanetti torstaina 12.08.2004. Pääkirjoitus.
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/12/loperonsanomathelsingin.htm
|
Sanomanetti.
Torstaina 12.08.2004. Löperön Sanomat.
Torstaina 12.08.2004. |
Löperön
Sanomat.
Salapoliisikertomus siitä kuinka ylijohtaja Anne Brunilan
jutun Työttömyyden hoitoon mallia Tanskasta väitteiltä putosi pohja
pois ja kuinka löperösti asia korjattiin. Oikaisujen Suomen
ennätys!
Luettuani maanantaina 09.08.2004 Anne Brunilan löysää tekstiä työttömyydestä,
työllisyydestä ja työttömistä ja työllisistä sekä veron alennuksista
ja kurin ylennyksistä hämmästyin seuraavana päivänä tiistaina Iltalehden
pääkirjoitusta, jonka mukaan työministeriön kansliapäällikkö
Markku Wallin olisi oikonut joitain Brunilan väitteitä.
Mitään yksittäistä virhettä ei korjattu, vaan pääkirjoitus alkoi näin:
"Pois työttömien päivähoidoista.
Anne Brunilan haastattelu Helsingin Sanomissa eilen aiheutti harvinaisen
reaktion, kun työministeriön kansliapäällikkö Markku Wallin oikaisi
tiedotteellaan valtiovarainministeriön ylijohtajan esittämiä tietoja
tai ainakin hänen väitteistään ehkä syntyneitä vaikutelmia.
Tietenkin kuvittelisi, että tällä tasolla tunnetaan perusasiat. Suomalainen
sosiaalipolitiikka on kuitenkin kasvanut viidakoksi, jossa vaikeuksiin
joutunut kansalainen helposti eksyy. Sen sijaan keplottelivat löytävät
järjestelmän porsaanreiät."
Kuvateksti kuului seuraavasti: "Ylijohtaja Anne Brunilan kritiikki
työllisyyskoulutusta kohtaan sai kansliapäällikkö Markku Wallinin
älähtämään. Joka tapauksessa koulutuksen on oltava lähellä oikeaa
työtä, ei työttömien päivähoitoa."
Iltalehden toteamuksiin on kyllä syytä yhtyä monilta osin, mutta kyllä
tähän lyhyeenkin lainaukseen sisältyy kuitenkin myös mätkimistä: "Sen
sijaan keplottelijat löytävät järjestelmän porsaanreiät." Kai joskus
on tehty selvityksiä paljonko näitä "huijareita" on. Korkeintaan pari
prosenttia, kunnes toisin todistetaan. Suurimmalla osalla kysymyksessä
on aito hätä elämästä ja toimeentulosta.
Mitään muuta kuin kyseisen pääkirjoituksen tästä asiasta en
löytänyt. Hyvä kun senkin, koska kävihän siitä ilmi, että Anne Brunilan
kirjoituksessa on suoranaisia asiavirheitä. Mielipidevirheet ja "jumalan
sanan" ruodin tuoreeltaan kirjoituksessani "Anne Brunila Show", jossa
väitin hänen kalpenevan Matti Nykäsen rinnalla. Lue!
Seuraavana päivänä keskiviikkona sattui käsiini tiistain oululainen
lehti Kaleva ja siellä oli asiasta hiukan enemmän:
"Lyhyesti. ... Työministeriön kansliapäällikkö Markku Wallin oikoi
maanantaina haastattelusta mahdollisesti syntyviä väärinkäsityksiä,
jotta ne eivät jäisi vaikeuttamaan syksyn tupo-neuvotteluja. Wallin
muistutti tiedotteessaan, että Suomessa työttömyysturvaoikeutta
ei voi uudistaa työvoimakoulutuksella, sillä työttömän työvoimapoliittinen
koulutus ei kerrytä oikeutta työttömyysturvaan. (STT)"
Paskamaista. Juttu jäi vaivaamaan. Mikä Anne Brunilan löpertely sai
nyt kansliapäällikön oikaisemaan? Miksi Helsingin Sanomat ei kerro
asiasta mitään? Niinpä minun oli pakko tarttua tiistain Helsingin
Sanomiin ja ruveta etsimään selitystä asialle. Ei löytynyt kotimaan
sivuilta, ei taloussivuilta ja ajattelin kirjoittaa haisevan vastalauseeni
tälle Löperön Sanomille, jonka päätoimittaja Janne Virkkunen
viime kädessä vastaa jutuista.
Tietenkin nuoren tai vanhankin toimittajan pitäisi tietää perusasiat,
mutta virheitä sattuu ja niitä oikaistaan, ei siinä sen kummempaa.
Ylijohtaja Anne Brunilallekin sattuu virheitä, mutta ne ovat siinä
mielessä vakavampia, että kansalaisten palvelijalta ja meiltä palkkaa
saavalta virkailijalta voisi odottaa eettistä käytöstä: puolustaa
sorrettuja oikein asiatiedoin eikä väärin mielipitein!
En luovuttanut. Tartuin uudelleen lehteen ja hain suurennuslasin sekä
vaihdoin silmälasit, otin mukavan asennon työpöytäni ääressä, sytytin
kunnollisen työvalon. Ja etsivä löytää!
Tiistain 10.08.2004 Helsingin sanomien sivulla A10, kotimaa, oli sivun
alareunassa yhdellä palstalla, "Kaupunginjohtajalle väännettiin sopimus
Jyväskylässä. Kuvateksti: Markku Andersson"- jutun
alapuolella viistosti:
Oikaisuja. Toisin kuin Helsingin Sanomien työllisyyttä ja työvoimakoulutusta
käsittelevässä uutisessa 9. elokuuta sivulla A7 kerrottiin, työvoimakoulutuksen
ja työttömyysturvan välillä ei ole Suomessa kytköstä, vaan se purettiin
kaksi vuotta sitten." (*)
Tämä on varmaan oikaisujen Suomen ennätys, siis julkaistujen oikaisujen.
Niin lehden pääuutissivulla ja kotimaan sivulla julkaistujen juttujen
otsikoiden ja itse juttujen pohja putosi pois, siis jutut olivatkin
pelkkää löpinää niin kuin heti ajattelinkin julkaistessani ne
Show-muodossa. Oikaisu koski tosin vai kotimaan sivulla A7 julkaistua
juttua! Lue!
Lehti voisi kyllä pyytää reilusti anteeksi lukijoiltaan, koska se
jättää varmasti 99,9 prosenttia siihen uskoon, että ylijohtaja Anne
Brunilan jutut eivät ole sieltä kotoisin.
PS.
Löperön Sanomat voisi viitata myös erääseen kuukausiliitteessä julkaistuun
juttuun, jossa vastustuskyvytön vanhus on asetettu
ansaan oppiensa julkituomisessa. En nyt niistä enempää viitsi kertoa,
sillä poliisi tutkii jälleen asiaa ja lehden päätoimittaja ja julkaisija
voivat parhaassa tapauksessa jopa joutua lukemaan tiilenpäitä!
Se, johon juttu eniten kohdistuu ansaitsee kyllä tulla tarkastelluksi
omien saavutustensa perusteella. Väitetäänhän, että hän oli Esko
Ahon aikanaan kaataneen työreformin isä. Minä olen jo puoli
vuotta mielessäni pitänyt häntä alkoholiverosekoilun takuumiehenä!
Ei siis Liisa Hyssälä vaan Matti Vanhanen.
Autoverosekoilun takuumies on muuten Luxemburgissa ja voi kai hyvin.
Ehkä vanha autokantakin tappoi ja tappaa ihmisiä, tutkimuksia varmaan
on. Toisen alan ammattilaiset ennustivat suoralta kädeltä tässä lotrausasiassa
ainakin 500 varmaa uutta kuolemaa vuosittain, mutta nämä edellä nimeltä
mainitut neropatit haluavat ensin tutkia asian ja varmistua, että
ennustukset olivat oikeita!. Tärkeintähän on se, että viinan tuonti
Eestistä on saatu kuriin, sehän nyt on tärkeintä, niin kuin tämä Nurmijärven
valo mantrana hokee aina, ainakin kysyttäessä.
PS2.
Tähän samaan on liitettävä, nyt kun se mieleeni tuli, lyhyesti muutama
lause Helsingin Sanomissa tänään keskiviikkona 11.08.2004 näkyvällä
paikalla julkaistusta jutusta taloussivulla B1 ison kuvan kanssa:
" "Tehottomia kaikki", sanoo Martikainen. Tutkija
Jouko Martikainen keksi kymmenen vuotta sitten oman
tukimallin. Katri Kallionpää. Helsingin Sanomat. ... ekonomistien
Pasi Holmin ja Vesa Vihriälän työllistämismalli
on tehoton ... pidemmällä tähtäyksellä nostaa vähimmäispalkkoja
ja tyssätä siihen - Vielä kehnompana ... tuloverojen kevennystä
... kymmenen vuotta on yritetty ja vieläkin halutaan iskeä kirvestä
samaan kiveen - on yritetty saada kuriin muun muassa inflaatiota suitsimalla
- Tanskan mallille... puuhastelua ... Tanskan työttömyysaste on Euroopan
alhaisimpia, mutta valtio on keskeinen työllistäjä - Anne Brunilan
ehdottamaan työvoimakoulutukseen ... monen työttömän olisi hyödyllisempää
saada työkokemusta, jossa taidot karttuvat - omaa työllistämismalliaan
... pienipalkkaisten työntekijöiden palkan tukemiseen valtion varoin.
JNE, ehkä tulossa! Ja tietenkin jutun lopussa viittaus: Kotimaa A7.
Enestam arvioi päätöksen pienpalkkatyön tuesta siirtyvän
tuloneuvotteluihin.
PS3.
Kas kun ei seuraavalle vaalikaudelle!
Sama toivonsa menettäen, janoisena ja nääntyneenä ja lopettamaan kykenemättömänä.
Katkaiskaa ...
(Vaihtoehtoja useita, aakkosjärjestyksessä: kaula, tuolinjalka, sormet,
valo, virta, x, y, z)
Tämä ei ole pääkirjoitus vaan alapääkirjoitus.
Keskiviikkona 11.08.2004. Pertti Manninen.
"Suomessa työttömyysturvaoikeutta ei voi uudistaa työvoimakoulutuksella,
sillä työttömän työvoimapoliittinen koulutus ei kerrytä oikeutta työttömyysturvaan."
"...kansalaisten palvelijalta ja meiltä palkkaa saavalta virkailijalta
voisi odottaa eettistä käytöstä: puolustaa sorrettuja oikein
asiatiedoin eikä väärin mielipitein!"
"Lehti voisi kyllä pyytää reilusti anteeksi lukijoiltaan, koska se
jättää varmasti 99,9 prosenttia siihen uskoon, että ylijohtaja Anne
Brunilan jutut eivät ole sieltä kotoisin."
"... erääseen kuukausiliitteessä julkaistuun juttuun, jossa vastustuskyvytön
vanhus on asetettu ansaan oppiensa julkituomisessa."
"Minä olen jo puoli vuotta mielessäni pitänyt häntä alkoholiverosekoilun
takuumiehenä!"
"...alan ammattilaiset ennustivat suoralta kädeltä tässä lotrausasiassa
ainakin 500 varmaa uutta kuolemaa vuosittain, mutta nämä edellä nimeltä
mainitut neropatit haluavat ensin tutkia asian ja varmistua, että
ennustukset olivat oikeita!"
Viinaa kansalle!
Kuva: Pertti Manninen.
Torstaina 29.04.2004. Juhlaa ennen, sen keskellä ja jälkeenkin on
syytä muistaa: "Meillä on nyt maa, jossa hallitus on edistänyt ja
erittäin lämpimästi kannustanut alkoholin nauttimista." Professori
Jeja-Pekka Roos. "Meillä on vastuuton alkoholipolitiikka,
käyttö lisääntyy. On odotettavissa lisää lasten huostaanottoja."
Sosiaalityöntekijä, nainen, jonka nimi vilahti tajunnasta. Tv1:n A-studio
keskiviikkona. 21.04.2004. Sanomanetti torstaina 29.04.2004.
Viinaa kansalle!
Kuva: Pertti Manninen.
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/12/loperonsanomathelsingin.htm |
Sanomanetti.
Torstaina 12.08.2004. "Kertausta" |
"Tarvitsemme lisää työssäkäyviä - emme lisää köyhiä."
Heikki Hiilamo erikoistutkija, Jouko Karjalainen tutkija, Antti
Parpo tutkija Stakes.
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/12/loperonsanomathelsingin.htm |
Sanomanetti
torstaina 26.08.2004.
Anne Brunila Show II. |
Sanomanetti
torstaina 26.08.2004.
Anne Brunila Show II.
Väärä ja oikaisematon tieto leviää kuin rutto. Esimerkkinä suur-jyväskylän
lehden päätoimittaja Tapani Markkanen jatkaa pääkirjoituksessaan
keskiviikkona 18.08.2004 Anne Brunilan valheiden levittämistä.
Millä eväillä työtä työttömille?
Pääkirjoitus. Tapani Markkanen.
suur-jyväskylän lehti keskiviikkona 18.08.2004.
"...
Valtiovarainministeriön ylijohtaja Anne Brunila suositteli
Helsingin sanomissa työttömyyden peittoamiseksi erittäin maltillista
tuloratkaisua, lisää veronalennuksia ja parempaa työvoimakoulutusta.
Myös Jyväskylän entisen kaupunginjohtajan Pekka Kettusen
puolisona tunnetuksi tullut kauppatieteen tohtori, ylijohtaja Anne
Brunila olisi valmis panemaan työvoimakoulutuksen uuteen uskoon ottamalla
mallia Tanskasta, missä on yksi Euroopan alhaisimmasta työttömyysasteista.
Tanskan työllisyys parani nopeasti, kun siellä poistettiin Suomen
järjestelmään kuuluva työvoimakoulutuksen ja työttömyysturvan välinen
kytkös. Brunila totesi HS:n haastattelussa, että Tanskassa koulutetaan
nyt työllistymistä varteen eikä sitä varten, että ihminen pyörii työttömyysturvajärjestelmässä.
Siihen olii pyrittävä Suomessakin. "Työvoimakoulutusta pitäisi suunnitella
tiiviimmin elinkeinoelämän kanssa yhteistyössä ja TE-keskusten kanssa
kunkin alueen tarpeita ajatellen", tähdensi Brunila.
Hyvätuloisten veroalennukset ovat hänen mukaansa perusteltuja siksi,
että hyvää koulutusta ei jätettäisi hankkimatta ainakaan kovan verotuksen
takia. Pitäisi ymmärtää, että korkean elintason maa ei voi olla ilman,
että teemme hyvän palkkatason töitä. Osaamista syntyy liian vähän,
jos verotus on kireä.
Tapani Markkanen päätoimittaja
tapani.markkanen@sjl.fi "
suur-jyväskylän lehti keskiviikkona 18.08.2004.
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/26/annebrunila2.htm |
Sanomanetti
tiistaina 31.08.2004.
Anne Brunila Show III.
|
Ja nyt siis tänään tiistaina 31.08.2004. Anne
Brunila Show III.
Jyväskylän työvoimatoimisto oikaisee suur-jyväskylän lehden päätoimittajan
Tapani Markkasen levittämää Helsingin Sanomissa julkaistua
ylijohtaja Anne Brunilan väärää tietoa työvoimakoulutuksen
ja työttömyysturvan suhteista. Anne Brunila Show III.
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/31/annebrunila3.htm |
Sanomanetti
tiistaina 31.08.2004.
Suur-jyväskylän lehti keskiviikko 25.08.2004.
Kommentti. Pääkirjoituksessa viitattiin virheellisiin tietoihin.
|
Sanomanetti
tiistaina 31.08.2004.
"suur-jyväskylän lehti keskiviikko 25.08.2004. Kommentti.
Pääkirjoituksessa viitattiin virheellisiin tietoihin.
Hyvä päätoimittaja Tapani Markkanen, viittasitte
pääkirjoituksessanne 18.8.2004 Anne Brunilan Helsingin
Sanomissa (9.8) esittämiin ajatuksiin työvoimakoulutuksen ja työttömyysturvan
välisestä yhteydestä. Työministeriö julkaisi jo samana päivänä tiedotusvälineille
tiedotteen asiasta.
Oheinen tiedote alapuolella kokonaisuudessaan. Helsingin Sanomissa
tiedotteeseen perustuva oikaisu julkaistiin 10.8.
Ystävällisin terveisin
Tiina Kairistola. Tiedottaja. Jyväskylän työvoimatoimisto.
9.8.2004
Tiedotusvälineille
Kansliapäällikkö Markku Wallin: Virheitä Brunilan haastattelussa.
Helsingin Sanomissa ilmestyi tänään maanantaina 9.8 ylijohtaja Anne
Brunilan haastattelu, jota on laajasti referoitu. Haastattelun
ja sen referointien pääpaino sisältää virheitä ja väärinymmärryksiä,
jotka työministeriön kansliapäällikkö Markku Wallin haluaa
korjata sen välttämiseksi, että ne jäisivät elämään syksyntulopoliittisten
neuvottelujen aiheita julkisuudessa käsiteltäessä.
Haastattelu antaa ymmärtää, että Suomessa työttömyysturvaoikeuden
voisi uudistaa työvoimakoulutuksella. Näinhän ei ole - työttömän työvoimapoliittinen
koulutus ei kerrytä oikeutta työttömyysturvaan. Sen sijaan on kyllä
niin, että työvoimakoulutuksessa oloaika ei kuluta työttömyysturvapäiviä
ja saattaa näin joissakin tapauksissa pidentää työttömyyden kokonaisaikaa,
jos koulutus ei johda työllistymiseen. Tehdyssä tutkimuksessa vastaajat
katsoivat, että koulutukseen hakeutumiselle ei ollut merkitystä sillä,
että työttömyyspäivät eivät koulutuksen aikana kulu. Sen sijaan erittäin
tärkeäksi nähtiin halu uuden oppimiseen.
Jos koulutukseen hakeuduttaisiin sen vuoksi, että työttömyysaikaa
halutaan pitkittää, muodostuisi hakemuksissa piikki niiden kohdalla,
joilla 500 päivän (noin 104 viikon) raja on tulossa täyteen. Kuitenkin
93 % hakemuksista tulee ennen 75 viikkoa ja vain kolme prosenttia
75 ja 104 viikon välillä (sekä noin neljä prosenttia tämän jälkeen).
Tanskan malliin on viime aikoina viitattu
usein korkeaan työllisyyteen johtavana työllisyyspolitiikkana. Näyttää
siltä, kuten Brunilankin haastattelussa, että kokonaisuudesta poimitaan
helposti jokin yksittäinen osa, kun pitäisi katsoa kokonaisuutta.
Tanskalle on ollut tärkeää matala irtisanomissuoja, jonka järkevyyden
palkkojenkin näkökulmasta on ymmärtänyt myös ay-liike. Sen vastapainona
on erittäin korkea työttömyysturva (80 % työttömyyttä edeltäneestä
ansiotasosta (Suomessa nyt noin 55% ) ja kesto periaatteessa loputon).
Korkean turvan haitalliset vaikutukset taas ehkäistään hyvin aktiivisella
työvoimapolitiikalla, jossa työvoimahallinto, ay-liike ja työnantajat
tekevät tiivistä alueellista yhteistyötä.
Tanskassa osana työllisyyspolitiikkaa
ovat korkeat julkiset menot, jolla tuetaan myös voimakkaasti yritysten
toimintaedellytyksiä ja yritystoiminnan monipuolistumista mm. panostamalla
elinkeinoelämälle tärkeän infrastruktuurin eri osiin. Merkillisintähän
Tanskan tilanteessa on se, että verotus on Euroopan korkeinta ilman,
että se näyttäisi haittaavan työllistymistä - Tanskassa on myös Euroopan
korkein työllisyysaste kokoaikaiseksikin työllisyydeksi standardoituna.
Myös Suomessa on ratkaisuja korkeaan
työttömyyteen ja työllisyysasteen nostoon etsittäessä haettava järkevää
kokonaisuutta, jossa edistetään sekä työvoiman tarjontaa että kysyntää.
Ansiosidonnaisella työttömyysturvalla on meillä vain 100 000 henkilöä,
joka voidaan rinnastaa yli 400 000 henkilöön potentiaaliseen työvoimaan,
joka työmarkkinoille voitaisiin ja pitäisi saada. Tämä Suomelle välttämätön
kokonaisuus pitäisi löytää hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen yhteisvoimin."
Pääkirjoituksessa viitattiin virheellisiin tietoihin.
suur-jyväskylän lehti keskiviikko 25.08.2004. Kommentti.
http://www.sanomanetti.fi/2004/08/31/annebrunila3.htm |
Sanomanetti
tiistaina 17.05.2005 |
Lopuksi?
Tämä nyt koottu sivu on sukua toiselle mokalle, joka on jäänyt kunnolla
korjaamatta niissä lehdissä, jotka julkaisivat väärän tiedon.
Väärää tietoa verotuksen kustannuksista ja vaikutuksista.
Oikaisu ja anteeksipyyntö viipyi. Erään tutkimuksen anatomia:
"Jaana Kurjenoja: Veropolitiikka ja verotuotot." Sanomanetti tiistaina 17.05.2005. Pertti Manninen.
Lue myös!http://www.sanomanetti.fi/2005/05/17/kurjenoja.htm |
Mukana
olivat (ainakin): |
Anne
Brunila, Holm, Vihriälä, Matti Nykänen, Pertti Manninen, Hanna Miettinen, Olli
Rehn, Pekka Kettunen, Dalai Lama, Raimo Sailas, Heikki Hiilamo, Jouko
Karjalainen, Antti Parpo, Markku Wallin, Janne Virkkunen, Markku Adersson,
Esko Aho, Liisa Hyssälä, Matti Vanhanen, Jouko Martikainen, Pasi Holm,
Vesa Vihriälä, Enestam, Jeja-Pekka Roos, Tapani Markkanen, Tiina Kairistola,
Jaana Kurjenoja,
Sanomanetti, Helsingin Sanomat, Iltalehti,
Kaleva, STT, TV1:n A-studio, Suur-Jyväskylän lehti. |